MASERATI
Autor:MATTHIAS BRAUN,ALEXANDER FRANC STORZ
ISBN: 978-83-206-1666-8
Wydanie: 1
Tłumacz: Jacek Łęgiewicz
Format: 195x246 mm
Liczba stron: 92
Liczba ilustracji: 118
Seria: Samochody marzeń
Oprawa: twarda
Opis
Bogato ilustrowany przegląd wszystkich modeli samochodów Maserati od 1947 roku. Zamieszczone opisy i atrakcyjne zdjęcia ułatwiają rozpoznanie następujących modeli: Gran Turismo, Tipo A6, 3500 GT, 5000 GT, Tipo 151, Sebring, Quattro Porte, Mistral, Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Quattroporte, Kyalami, Biturbo, Karif, Shamal, Barchetta, Chrysler TC by Maserati, 3200 GT, Spyder, 4200 GT, MC 12 Corsa, Kubang.
SPIS TREŚĆI
- Wprowadzenie 6
Opis modeli samochodów Maserati-
- Maserati 1500 Gran Turismo Tipo A6 12
- Maserati 2000 Gran Turismo Tipo A6G 14
- Maserati 2000 Gran Turismo Tipo A6G54 16
- Maserati 3500 GT i 3500 GTI 19
- Maserati 5000 GT i 5000 GTI 22
- Maserati Tipo 151 25
- Maserati Sebring 26
- Maserati Quattro Porte I 28
- Maserati Mistral 31
- Maserati Mexico 34
- Maserati Ghibli 36
- Maserati Indy 39
- Maserati / silnik Tipo C.114 41
- Maserati Bora 43
- Maserati Merak 45
- Maserati Khamsin 48
- Maserati Quattroporte II 50
- Maserati Kyalami 51
- Maserati 4porte / Quattroporte / Royale 53
- Maserati Biturbo / Biturbo S / Biturbo i / Biturbo Si 56
- Maserati Biturbo 2500 / Biturbo Si 2500 / Biturbo ES 58
- Maserati (Biturbo) 425 60
- Maserati (Biturbo) Spyder 61
- Maserati (Biturbo) 420 / 422 / 4.18v / 4.24v 62
- Maserati (Biturbo) 228 / 222 SR / 222 4v 64
- Maserati (Biturbo) 430 / 430 4v 66
- Maserati (Biturbo) 222 / 2.24v 67
- Maserati (Biturbo) Racing 68
- Maserati Karif 69
- Maserati Shamal 70
- Maserati Ghibli 71
- Maserati Quattroporte 73
- Maserati Barchetta 75
- Maserati / Chrysler TC 76
- Maserati 3200 GT 77
- Maserati Spyder 79
- Maserati 4200 GT 82
- Maserati Quattroporte 85
- Maserati MC 12 Corsa 88
- Maserati Kubang 90
-
O autorach / z książki- Wprowadzenie
Stajnia wyścigowa braci Maserati-
- Pierwszym z rodu Maserati, który połknął motoryzacyjnego bakcyla był Carlo. Zaczął od skonstruowania silnika spalinowego, który następnie zamontował do wyścigowego roweru. Potem, na początku ubiegłego stulecia zbudował samodzielnie swój pierwszy samochód, co wydatnie przyczyniło się do jego błyskotliwej, choć krótkiej kariery. W 1902 r. został szefem działu rozwoju u Fiata, w 1903 r. przeniósł się do Isotty Fraschini, a w 1907 r. został szefem działu sportu w firmie Bianchi. Niestety, w 1910 r., w wieku zaledwie 29 lat, zmarł na gruźlicę. Przed śmiercią zdążył jednak jeszcze skonstruować samolot.
- Maserati jako marka samochodów sportowych ma swój początek w wytwórni aut wyścigowych założonej początkowo przez Alfieriego Maserati, a prowadzonej później wraz z trzema jego braćmi: Ettore, Ernesto i Bindo. Alfieri, urodzony w 1887 r., był –podobnie, jak Carlo – utalentowanym mechanikiem, pracującym dla Isotty Fraschini. Wspólnie ze starszym o trzy lata Ettorem Maserati reprezentował interesy firmy w Argentynie, a od 1912 r. tworzył dział obsługi klienta Isotty w ojczystych Włoszech. Potem usamodzielnił się i 1 grudnia 1914 r. założył w Bolonii Officine Alfieri Maserati. Rozpoczął od produkcji świec zapłonowych, by wkrótce zająć się przystosowaniem samochodów marki Isotta Fraschini do wyścigów. W latach 20. XX wieku zaprojektował kilka aut wyczynowych na zamówienie firmy Diatto. W 1926 r., wykorzystując zespoły tych samochodów, stworzył pierwszy własny pojazd, ochrzczony swoim nazwiskiem. Wtedy powstał również słynny znak firmowy Maserati. Wymyślił go brat, artysta-malarz – Mario (który jako jedyny z sześciu synów Rodolfa i Caroliny Maserati nie interesował się techniką), zainspirowany motywem trójzębu – atrybutu Neptuna, boga morza. Posąg Neptuna, dzieła flamandzkiego rzeźbiarza Jean Luca de Boulogne, stanowiący ozdobny element wielkiej studni, jest jednym z symboli miasta Bolonia.
- Pierwsze wyczynowe Maserati już w inauguracyjnym wyścigu (Targa Florio w 1926 r.) zwyciężyło w swojej klasie. Ponieważ jednak firma traktowała sport a nie reklamę czy produkcję aut, jako główny cel swojego działania, przedsiębiorstwo miało nieustanne problemy finansowe. Z dzisiejszego punktu widzenia trudno zrozumieć, czemu nie próbowano budujących renomę marki sportowych sukcesów zdyskontować ekonomicznie. Przypuszczalnie właściciele mieli ambicje utrzymania niezależności od sponsorów, będąc jednocześnie całkowicie pochłoniętymi postępami techniki i rozwojem wyścigów automobilowych. Alfieri Maserati, główny konstruktor i dyrektor finansowy, zmarł w 1932 r., w wieku zaledwie 44 lat, wskutek następstw nieszczęśliwego wypadku podczas zawodów. Śmierć przerwała gwałtownie prace nad konstrukcją innowacyjnego, jednomiejscowego bolidu z napędem przednich kół. W tej sytuacji Bindo, dotąd zatrudniony przez Isotte˛ Fraschini, objął w rodzinnej firmie stanowisko prezesa, a Ernesto przejął dotychczasowe obowiązki Alfieriego.
- W latach 30. minionego stulecia w zawodach Grand Prix panowały niemal niepodzielnie samochody niemieckie – Mercedes i Auto Union. Tylko Alfa Romeo mogła stawić im czoła. Maserati znalazło miejsce dla siebie, tworząc jednomiejscowe auto przeznaczone do wyścigów ulicznych, górskich i długodystansowych (Mille Miglia). Sportowe sukcesy firmy nie przekładały się jednak na jej kondycję ekonomiczną Przyczynę stanowiła ówczesna sytuacja polityczna – faszystowskie Włochy jako sojusznik hitlerowskich Niemiec popadały w izolację gospodarczą, zaczynało brakowac surowców. W 1937 r. Bindo, Ettore i Ernesto Maserati musieli odsprzedać swoją „stajnię” rodzinie przemysłowców Orsi. Zgodnie z umową zobowiązali się współpracować z firmą jeszcze przez dziesięć lat.
- Po upływie umownej dekady, w 1947 r. bracia Maserati założyli wspólnie małą firmę O.S.C.A. (Officine Spezializzate Costruzioni Automobili), specjalizującą się budowie samochodów wyścigowych. Znowu stali się niezależni. Rozpoczęli od wytwarzania niewielkich aut sportowych i wyczynowych, by od 1960 r. produkować pojazdy Gran Turismo z prawdziwego zdarzenia. Jednakże w 1963 r., z powodu zaawansowanego wieku, bracia byli zmuszeni sprzedać przedsiębiorstwo firmie produkującej motocykle MV Augusta, która jeszcze przez cztery lata kontynuowała ich działalność