Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych
Specific References
Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych
AutorANTONHESNER,HANS JURGEN RIEHL
Wydanie: 11 / 2014
Tłumacz: Andrzej Wendrychowicz
Format: B5
Liczba stron: 636
Liczba ilustracji: 790
Liczba tabel: 29
Oprawa: miękka
OPIS
W podręczniku przedstawiono zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej (GPS), telefon w samochodzie oraz zagadnienia telematyki. Kolejne wydania rozszerzono o informacje na temat: konstrukcji hybrydowych z uwzględnieniem pełnego, niepełnego oraz mikrohybrydowego napędu; najnowszego rozwiązania sieci transmisji danych w samochodach, czyli magistrali Flex Ray; gazu jako paliwa alternatywnego oraz dodatkowych urządzeń grzewczych w samochodach.
Spis treści
- Słowo wstępne 13
- 1. Podstawowe pojęcia z elektryczności 15
- 1.1. Budowa atomu 15
- 1.2. Napięcie 16
- 1.3. Prąd 17
- 1.4. Rezystancja 17
- 1.5. Możliwości wytworzenia napięcia 18
- 1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego 19
- 1.7. Przepisy bezpieczeństwa 20
- 1.7.1. Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka 20
- 1.7.2. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem 21
- 1.8. Rodzaje napięcia 21
- 2. Schematy połączeń elektrycznych 24
- 2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego 24
- 2.2. Symbole graficzne 26
- 2.3. Schematy ideowe 29
- 2.3.1. Schemat połączeń 29
- 2.3.2. Schemat obwodu 30
- 2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych 30
- 2.5. Oznaczenia zacisków 30
- 2.6. Schematy elektryczne 31
- 2.6.1. Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen 31
- 2.6.2. Przykłady schematów dla samochodu Ford 36
- 2.7.Miejsce zamontowania elementów w samochodzie 41
- 3. Pomiary miernikiem uniwersalnym 44
- 3.1. Rodzaje mierników 44
- 3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych 46
- 3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych 47
- 3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych 49
- 3.4.1. Mierniki analogowe 49
- 3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe 50
- 3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza 50
- 3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza 55
- 3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji 58
- 3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji 64
- 3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek 65
- 3.9.1. Poszukiwanie usterek w samochodzie Volkswagen 65
- 3.9.2. Poszukiwanie usterek w samochodzie Ford 69
- 4. Podstawy elektrotechniki 74
- 4.1. Prawo Ohma 74
- 4.2. Straty napięcia 75
- 4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym 75
- 4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym 76
- 4.3. Moc elektryczna 77
- 4.4. Rezystywność przewodnika 79
- 4.5. Połączenia równoległe i szeregowe 80
- 4.5.1. Połączenie szeregowe 80
- 4.5.2. Połączenie równoległe 82
- 4.5.3. Przegląd 84
- 4.6. Obwody mieszane 85
- 4.6.1. Rozszerzone połączenie szeregowe 85
- 4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe 87
- 4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr 88
- 4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia 88
- 4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia 89
- 4.8. Rezystory zależne od temperatury 89
- 4.8.1. Rezystory PTC 89
- 4.8.2. Rezystory NTC 93
- 4.9. Kondensator 94
- 4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych 94
- 4.9.2. Kierunek przepływu prądu 94
- 4.9.3. Budowa 95
- 4.9.4. Zasada działania 95
- 4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania 96
- 4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego 98
- 4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie 98
- 4.10. Indukcyjność 99
- 4.10.1. Magnetyzm 99
- 4.10.2. Indukcja elektromagnetyczna 103
- 4.10.2.1. Indukcja ruchu 103
- 4.10.2.2. Indukcja spoczynkowa 105
- 4.10.3. Cewka 106
- 4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki 106
- 4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki 108
- 4.10.4. Silnik elektryczny i prądnica 110
- 4.10.4.1. Zasada działania silnika elektrycznego 110
- 4.10.4.2. Zasada działania prądnicy 112
- 4.10.5. Przekaźnik 115
- 4.10.5.1. Zasada działania 115
- 4.10.5.2. Rodzaje przekaźników 118
- 4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego 118
- 4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie 119
- 4.10.5.5.Poszukiwanie usterki w obwodzie z przekaźnikiem 121
- 5. Podstawowe elementy elektroniczne 126
- 5.1. Dioda 126
- 5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny 126
- 5.1.2. Sprawdzanie diody 126
- 5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego 128
- 5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego 129
- 5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego 132
- 5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia 13
- 5.1.7. Oznaczanie diod 133
- 5.2. Dioda Zenera 133
- 5.2.1. Właściwości 134
- 5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej 134
- 5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej 135
- 5.3. Dioda świecąca (LED) 135
- 5.3.1. Właściwości 136
- 5.3.2. Budowa 137
- 5.3.3. Przykłady zastosowania 139
- 5.4. Fotodiody 142
- 5.4.1. Właściwości fotodiody 143
- 5.4.2. Przykłady zastosowania fotodiody 144
- 5.4.2.1. Czujnik deszczu i światła 144
- 5.4.2.2. Czujnik promieniowania słonecznego 146
- 5.4.2.3. Lusterko wewnętrzne samoczynnie reagujące na oślepianie 147
- 5.4.2.4. Bezdotykowy pomiar temperatury 148
- 5.5. Tranzystor 150
- 5.5.1. Tranzystor jako element sterowalny 151
- 5.5.2. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem 152
- 5.5.3. Tranzystor jako wzmacniacz 153
- 5.5.4. Współczynnik trwania impulsu 155
- 6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów 158
- 6.1. Analiza funkcjonalna 158
- 6.2. Samochód jako system 159
- 6.3. Schemat przepływu sygnałów 160
- 7. Podstawy techniki cyfrowej 162
- 7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe 162
- 7.2. Zasada przekazu analogowego 164
- 7.2.1. Problemy przekazu analogowego 165
- 7.2.2. Przykłady przekazu analogowego 165
- 7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych 167
- 7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych 170
- 7.5. Element logiczny przetwarzający dane 171
- 7.5.1. Poziom sygnału 172
- 7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie 173
- 7.6. Podstawowe funkcje logiczne 173
- 7.6.1. Iloczyn logiczny 173
- 7.6.2. Suma logiczna 175
- 7.6.3. Negacja logiczna 176
- 7.6.4. Podsumowanie 178
- 7.6.5. Używane skróty 178
- 7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych 179
- 7.6.7. Przykład 179
- 7.7. Złożone elementy logiczne 181
- 7.8. System dwójkowy 182
- 8. Transmisja danych w samochodzie 184
- 8.1. Przykłady 185
- 8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym 187
- 8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy 188
- 8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu 190
- 8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali danych 190
- 8.6. Samodiagnoza 191
- 8.6.1. Nadzorowanie czujnika (np.temperatury cieczy chłodzącej) 193
- 8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np.regulatora biegu jałowego) 194
- 8.7. Magistrala transmisji danych diagnostycznych 196
- 8.8. Pokładowa instalacja elektryczna i zarządzanie obciążeniem 203
- 9. Sterowanie i regulacja 211
- 9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją 211
- 9.1.1. Łańcuch sterowania 211
- 9.1.2. Obwód regulacji 211
- 9.2. Sterowanie 212
- 9.2.1. Definicja sterowania 212
- 9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania 212
- 9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania 212
- 9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału 214
- 9.2.5. Sterowanie binarne 215
- 9.2.6. Sterowanie analogowe 216
- 9.2.7. Sterowanie cyfrowe 217
- 9.2.8. Rodzaje sterowania według rodzaju przetwarzania sygnału 218
- 9.3. Regulowanie 219
- 9.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji 219
- 9.3.2. Definicja regulacji 220
- 9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji 221
- 9.3.4. Części składowe układu regulacji 222
- 9.3.5. Obwód regulacji 223
- 9.3.6. Rodzaje regulatorów 223
- 9.3.7. Stany przejściowe 224
- 9.3.8. Regulacja prądu 225
- 9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego 226
- 9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa 229
- 9.4. Adaptacyjne układy regulacji 231
- 9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda 232
- 9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji 234
- 10. Oscyloskop warsztatowy 235
- 10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów 235
- 10.2. Sprzężenia DC/AC 236
- 10.3. Oś Y 237
- 10.4. Oś X 237
- 10.5. Impuls wyzwalający 239
- 10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego 239
- 10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego 240
- 10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników 241
- 10.7. Sprawdzanie prądnicy 242
- 10.7.1. Sygnały harmoniczne 242
- 10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz 243
- 10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy 244
- 11. Systemy transmisji danych 246
- 11.1. Rozwój elektronicznych układów samochodowych 246
- 11.2. Konieczność stosowania sieci transmisji danych 247
- 11.3. Podstawowe pojęcia 249
- 11.3.1. Rodzaje sieci transmisji danych 250
- 11.3.2. Podstawy cyfrowej transmisji danych 252
- 11.4. Magistrala CAN 253
- 11.4.1. Transmisja sygnałów 253
- 11.4.2. Format komunikatu 257
- 11.4.3. Diagnostyka 260
- 11.5. Magistrala LIN 264
- 11.6. Optyczne sieci transmisji danych 268
- 11.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami 268
- 11.6.2. Magistrala MOST 270
- 11.6.3. Diagnostyka magistrali MOST 271
- 11.6.4. Magistrala Byteflight 273
- 11.7. Sieć Bluetooth 275
- 11.8. Sieć Flex Ray 276
- 11.9. Przykłady wykorzystania sieci transmisji danych w samochodzie 278
- 11.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja 283
- 12. Układy zapłonowe 289
- 12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu 289
- 12.1.1. Zalety 289
- 12.1.2. Budowa i działanie 290
- 12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym 291
- 12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla 292
- 12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo 294
- 12.2. Zapłon elektroniczny 297
- 12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego 298
- 12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ 299
- 12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe 301
- 12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek 303
- 12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny 304
- 12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia 304
- 12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe 305
- 12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym 306
- 12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek 307
- 13. Układy wtryskowe 308
- 13.1. Wtrysk ciągły (układ K-Jetronic) 308
- 13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu 308
- 13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje 310
- 13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu 316
- 13.1.4. Schemat elektryczny 318
- 13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda 319
- 13.2. Układ KE-Jetronic 320
- 13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic 321
- 13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego 321
- 13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia 324
- 13.3. Wtrysk przerywany (układ L-Jetronic) 325
- 13.3.1. Ogólny opis działania układu 325
- 13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje 326
- 13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego 335
- 13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu 338
- 13.4. Układ Mono-Jetronic 339
- 13.4.1. Obwód zasilania paliwem 339
- 13.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji 342
- 13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe 344
- 13.5. Regulacja lambda 346
- 13.5.1. Adaptacja składu mieszanki 348
- 13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda 349
- 13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu 350
- 13.5.4. Planarna sonda lambda 352
- 13.5.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda 352
- 13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych 353
- 13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu 353
- 13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu 354
- 13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe 357
- 13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych 362
- 13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe 362
- 13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) 366
- 13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail 366
- 13.6.5. Sposoby poprawy czystości spalin w samochodach z silnikami wysokoprężnymi 372
- 14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe i obecne wymagania 375
- 14.1. Informacje ogólne 375
- 14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic 376
- 14.3. Cyfrowe układy sterowania silnika z wtryskiem do rury dolotowej 379
- 14.4. Cyfrowe układy sterowania silnika o bezpośrednim wtrysku benzyny 384
- 14.5. Stosowana w Europie diagnostyka pokładowa (E-OBD) 386
- 14.6. Gaz jako paliwo alternatywne 389
- 14.6.1. Wiadomości wstępne 389
- 14.6.2. Instalacja samochodowa na gaz ziemny 391
- 14.6.3. Samochodowe instalacje gazowe jako wyposażenie dodatkowe 395
- 14.6.4. Regulacje prawne 397
- 15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy 398
- 15.1. Układ przeciwblokujący (ABS) 398
- 15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS 398
- 15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół 399
- 15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 401
- 15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 404
- 15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 406
- 15.1.6. ABS w motocyklach 409
- 15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR) 412
- 15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 413
- 15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 418
- 15.3. Układ stabilizacji toru jazdy 422
- 15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy 422
- 15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 425
- 15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego 432
- 15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym 433
- 15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna 435
- 15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym czterech kół 437
- 15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów 439
- 16. Układy bezpieczeństwa biernego 443
- 16.1. Wprowadzenie 443
- 16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych 444
- 16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa 451
- 16.4. Boczne poduszki gazowe 456
- 16.5. Kurtyny gazowe 457
- 16.6. Pirotechniczne napinacze pasów 459
- 16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag) 463
- 16.8. Przykład kompletnego układu 466
- 17. Układy ochrony przed kradzieżą 467
- 17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem 467
- 17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu 468
- 17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie 471
- 17.2. Instalacje alarmowe 472
- 17.2.1. Ogólny opis układu 472
- 17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji 474
- 17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej 481
- 18. Układy zwiększające komfort jazdy 484
- 18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji 484
- 18.1.1. Opis działania i budowa układu 484
- 18.1.2. Zasada działania klimatyzacji 486
- 18.1.3. Sygnały wejściowe 488
- 18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania 489
- 18.1.5. Schemat ideowy 495
- 18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej 499
- 18.2.1. Opis układu 499
- 18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 501
- 18.2.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka przekładniowa 507
- 18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła i zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 510
- 18.3.1. Elektroniczne sterowanie sprzęgła 510
- 18.3.2. Zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 513
- 18.4. Regulacja prędkości jazdy 516
- 18.4.1. Opis działania układu 516
- 18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe 517
- 18.4.3. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy 520
- 18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania) 525
- 18.6. Centralne blokowanie drzwi 531
- 18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi 531
- 18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi 536
- 18.6.3. Komfortowy dostęp do samochodu 542
- 18.7. Elektryczne sterowanie szyb 544
- 18.8. Elektryczne sterowanie dachu 548
- 18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych 550
- 18.10. Elektryczna regulacja siedzenia 552
- 18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia 554
- 18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy 557
- 18.13. Dodatkowe urządzenie grzewcze 559
- 18.13.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych 559
- 18.13.2. Działanie urządzenia grzewczego 561
- 18.13.3. Wskazówki montażowe i przepisy prawa 562
- 18.13.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego 564
- 19. Zintegrowane układy informacji kierowcy 567
- 19.1. Wprowadzenie 567
- 19.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe 568
- 19.3. Komunikaty i odtwarzanie 572
- 19.4. Układy nawigacji satelitarnej 573
- 19.4.1. Wiadomości wstępne 573
- 19.4.2. Ustalenie pozycji i obliczenie marszruty 5741
- 9.4.3. Budowa układu nawigacji GPS w samochodzie 576
- 19.4.4. Możliwe funkcje 579
- 19.4.5. Możliwe usterki i ich przyczyny 581
- 19.5. Telefon w samochodzie 583
- 19.5.1. Rozwój telefonii komórkowej 583
- 19.5.2. Zasady działania i stosowane technologie 583
- 19.5.3. Przykłady rozwiązań i etapy rozwojowe 586
- 19.5.3.1. Telefony montowane na stałe, koniec lat 90. XX wieku 586
- 19.5.3.2. Telefon komórkowy zintegrowany z samochodem 587
- 19.5.3.3. Zamontowanie telefonu komórkowego jako wyposażenia dodatkowego 589
- 19.5.3.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy, stan z początku 2000 roku 591
- 19.5.3.5. Telefon w technologii bluetooth zintegrowany z układem informacji kierowcy 592
- 19.6. Telematyka 593
- 19.6.1. Telematyka komunikacyjna 594
- 19.6.2. Funkcja wywołania alarmowego 596
- 19.6.3. Usługi online 597
- 19.6.4. Funkcje telematyczne dotyczące tylko samochodu 599
- 20. Konstrukcje hybrydowe 600
- 20.1. Definicja 600
- 20.2. Wiadomości wstępne 600
- 20.2.1. Podział według budowy 600
- 20.2.1.1. Napęd hybrydowy równoległy 600
- 20.2.1.2. Napęd hybrydowy szeregowy 601
- 20.2.1.3. Napęd hybrydowy mieszany lub rozgałęziony 601
- 20.2.1.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (Plug-In-Hybrid) 602
- 20.2.2. Podział według stopnia elektryfikacji pojazdu 602
- 20.2.2.1. Napęd mikrohybrydowy (Micro Hybrid) 602
- 20.2.2.2. Niepełny napęd hybrydowy (Mild Hybrid) 603
- 20.2.2.3. Pełny napęd hybrydowy (Full Hybrid) 605
- 20.3. Napędzanie zespołów pomocniczych w samochodach Full Hybrid 607
- 20.4. Zalety i wady napędu hybrydowego 608
- 20.4.1. Współpraca silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym 608
- 20.4.2. Zalety samochodów hybrydowych 608
- 20.4.3. Wady samochodów hybrydowych 609
- 20.5. Toyota Prius przykładem seryjno-równoległego napędu hybrydowego 610
- 20.5.1. Podzespoły układu napędowego (rys.20.13) 610
- 20.5.2. Akumulatory wysokiego napięcia (HV) 611
- 20.5.2.1. Akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH) 611
- 20.5.2.2. Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) 613
- 20.5.3. Rozdział mocy 615
- 20.5.4. Budowa i działanie maszyny synchronicznej prądu przemiennego 616
- 20.5.5.Przetwornik (inwerter, falownik) – rysunki 20.23 i 20.25 619
- 20.5.6. Elektroniczne urządzenie sterujące 620
- 20.5.7. Układ bezpieczeństwa napędu hybrydowego Toyoty Prius 621
- 20.6. Samochody z samozabezpieczonymi obwodami wysokiego napięcia 623
- 20.6.1. Samozabezpieczenie 623
- 20.6.2. Zasady bezpieczeństwa samochodów z obwodami wysokiego napięcia 623
- 20.6.3. Techniczne warunki bezpieczeństwa obsługi układów wysokiego napięcia 624
- Materiały źródłowe 626
- Źródła ilustracji 628
- Wykaz skrótów 631