loadingimg

Wczytuję dane...

Logowanie za pomocą kont zewnętrznych:

Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965- SAM NAPRAWIAM
    •  
    • poprzedni
    • następny
    •  
Cena:49,35 PLN*
Wysyłka od: 15.00 PLN
*z podatkiem VAT
Produkt dostępny!
  • Model: infocars_1789
  • Gwarancja: 6 miesięcy
  • Realizacja zamówienia: natychmiast dni

średnia: 0.0  ocen: 0
  • Opis produktu
  • Opinie Klientów

    Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960

Autor:ANDRZEJ ZIELIŃSKI

ISBN: 978-83-206-1671-2

Wydanie: 2 / 2011
Format: B5
Liczba stron: 204
Liczba ilustracji: 193
Oprawa: miękka

Opis

Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl

Druga książka poświecona dorobkowi polskich konstruktorów pojazdów samochodowych, rolniczych ciągników kołowych i motorowerów po drugiej wojnie światowej. Opisano 122 pojazdy produkowane seryjnie i prototypowe. Są wśród nich zarówno pojazdy, które czasami można jeszcze spotkać na polskich drogach, jak też zupełnie zapomniane samochody osobowe, mikrobusy i autobusy, samochody dostawcze i ciężarowe, samochody specjalne i specjalizowane, zestawy ciągników siodłowych z naczepami, ciągniki rolnicze, motocykle, skutery i motorowery.

Dostęp w wersji elektronicznej 
w serwisie 
ibuk.pl
Spis treści
    Od Autora 7
    Rozdział 1
    SAMOCHODY OSOBOWE
     9
    Syrena 104 (prototyp) 9
    Syrena Kombi (prototyp) 11
    Syrena 102 13
    Syrena 102 S 16
    Syrena 103 18
    Syrena 103 S 20
    Alfa, Beta i Delta (prototypy) 21
    Syrena 110 (prototyp) 23
    Warszawa 203 (prototyp) 25
    Warszawa 202 26
    Warszawa 203 29
    Warszawa 204 31
    Warszawa 210 (prototyp) 32
    Warszawa 203 Taxi 35
    Warszawa 203 K 36

    Rozdział 2 
    AUTOBUSY I MIKROBUSY 38 
    Mikrobusy 38
    Nysa San N-61 M/M Tropic 38
    Nysa N-63 M (prototyp) 40
    Nysa 501 M/M Tropic 41
    SFA-4 Alfa (prototyp) 43
    Autobusy międzymiastowe 45
    San H-25 A 45
    San H-25 A/64 48
    San H-27 A 49
    Autobusy miejskie 50
    San H-25 B 50
    San H-27 B 51
    Jelcz 272 Mex 52
    Jelcz MPA-62 56
    Jelcz AP-02 57
    Autobusy turystyczne 58
    SFA-2 (prototyp) 58
    SFA-3 (prototyp) 60
    Odra 042 (prototyp) 61
    Jelcz MAT Oławka (prototyp) 63
    Jelcz 014 Lux 64

    Rozdział 3
     
    SAMOCHODY CIĘŻAROWE I DOSTAWCZE 66 
    Samochody dostawcze 66
    Warszawa 202 P 66
    Warszawa 203 P 67
    Warszawa 204 P 68
    Żuk A-13 69
    Samochody ciężarowe 70
    Star 25 HDS-1 70
    Star 25 Tropic 73
    Star 25 L Combi 12 74
    Star 27 75
    Star 27 L 77
    Star 200 IWP/633 (prototyp) 78
    Star A-200 (prototyp) 79
    Star A-83 6x4 (prototyp) 81
    Star A-83 6x2 (prototyp) 83
    Star A-830 6x2 (prototyp) 83
    Star A-88 6x2 (prototyp) 84
    Star 25 M1 86
    Żubr A-80/62 88
    Żubr II (prototyp) 92
    Star 660 M1 93

    Rozdział 4
     
    SAMOCHODY SPECJALIZOWANE I SPECJALNE 97 
    Samochody samowyładowcze 97
    Star W-25 M1 97
    Star 3W-27 (prototyp) 98
    Tur (prototyp) 100
    Furgony ogólnego przeznaczenia 101
    Warszawa 201 F 101
    Nysa N-63 F/T (prototyp) 103
    Warszawa 203 F/204 F 104
    Nysa 501 F 105
    Nysa 501 T 106
    Żuk A-05 107
    FSC B-40 (prototyp) 109
    Star 25 N (94, 95, 96, 97) 110
    Furgony specjalizowane 112
    Żuk A-03 PTHW-2 Pieczywo 112
    Star 25 PTHW-2 Pieczywo 113
    Żuk A-08 PTHW-1 Pieczywo (prototyp) 114
    Star 25 N Meble 115
    Star 25 L N-38 116
    Żuk A-03 PTHW-2 Odzież (prototyp) 118
    Nysa NC-62 119
    Star 25 L Renifer 120
    Żubr A-80 Mielec 122
    Samochody do przewozu cieczy 123
    Star 25 WZBUCh 123
    Ciągniki siodłowe 124
    Star C-25/K-26 (prototyp) 124
    Star C-27 125
    Żubr A-80 C 126
    Samochody służby zdrowia 127
    Nysa San N-61 S/S Tropic 127
    Star 25 LS 128
    Warszawa 202 S 129
    Warszawa 202 A/203 A 130
    Nysa N-63 S (prototyp) 132
    Nysa 501 S/S Tropic 132
    Samochody do oczyszczania miast i dróg 134 
    Star 25 SM-2 Bajadera 134
    Star 25 PS-5 135
    Star 25 SM-4 136
    Star 25 SK-2 138
    Star 27 SW-1 139
    Samochody do celów kulturalno-oświatowych 140 
    Nysa N-61 K 140
    Nysa N-63 P (prototyp) 141
    Nysa 501 K 142
    Samochody warsztatowo-naprawcze 143
    Star 25 WPK-2 143
    Star 25 L PM 144
    Samochody do transportu masy betonowej 145 
    Star 25 MSH-2 145
    Żubr A-80 BS-41 147
    Żurawie samochodowe 148
    Star 25 ŻS-4 (prototyp) 148
    Star 66 ŻSH-6 K 149
    Żubr A-80 ŻSE-10 (prototyp) 151

    Rozdział 5
     
    ZESTAWY CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI 153 
    Star C-27 z naczepą D-60 B 153 
    Star C-25 S z naczepą CN-61 154 
    Żubr A-80 C z naczepą CNŻ-11 156 
    Star C-27 z naczepą NB-6 158 
    Tatra 138 NT z naczepą ND-160 159 

    Rozdział 6
     
    CIĄGNIKI ROLNICZE 161 
    Ursus C-328 161 
    Ursus C-4011 164 

    Rozdział 7
     
    MOTOCYKLE I SKUTERY 167 
    Motocykle 167
    WSK Sarenka (prototyp –1962) 167
    WFM M-06 S-34 169
    WSK M-15 Sarenka (prototyp – 1963) 171
    WSK M-06-64 173
    WSK M-19 Kos (prototyp) 175
    WFM M-06 S-01 Z1 178
    SHL M-11/M-11 Lux 179
    WFM M-16 Tarpan (prototyp) 182
    SFM M-13 Junak (prototyp) 183
    SFM M-14 Iskra (prototyp) 185
    Skutery 187
    WFM Osa Ł-13 (prototyp) 187
    WFM M-52 Osa 189
    WFM M-52a Osa (prototyp) 191
    WFM M-55 (prototyp) 193

    Rozdział 8
     
    MOTOROWERY 195 
    Komar MR-231 195 
    Komar MR-232 197 

    Wykaz pojazdów w ujęciu chronologicznym
     200 
    Bibliografia 202

    O autorach / z książki

    Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.

    Od Autora
    Nasz kraj nigdy nie należał do motoryzacyjnych potęg, ale ma jednak swój dorobek w tej dziedzinie. Po zakończeniu II wojny światowej rozwój motoryzacji napotykał znaczne trudności, na które składały się zarówno czynniki natury technicznej, jak i niekorzystne warunki społeczno-polityczne. Należy jednak stwierdzić, że w tych trudnych warunkach powstało wiele interesujących konstrukcji pojazdów. Nieubłagany upływ czasu powoduje, że niektóre z nich popadają już w zapomnienie, a dla miłośników motoryzacji należących do najmłodszego pokolenia, są one często zupełnie nieznane. 
    Moje zainteresowanie techniką motoryzacyjną, a w szczególności rozwojem konstrukcyjnym polskich pojazdów, zaowocowało wydaniem w 1985 roku książki Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960, w której przedstawiłem opisy ponad 120 pojazdów. Planowano wówczas kontynuację tego opracowania, ale niewielkie zainteresowanie rynku tą książką zniechęciło zarówno Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, jak i mnie do dalszych prac w tym zakresie. 
    Po latach sytuacja uległa jednak istotnej zmianie. Z zadowoleniem mogę stwierdzić, że obecnie zainteresowanie historią techniki, w tym również historią polskiej motoryzacji znacznie wzrosło. W tej sytuacji można było powrócić do pierwotnych zamiarów i przedstawić Czytelnikom następną grupę polskich pojazdów, powstałych w latach 1961-1965. Warto zauważyć, że w tamtym pięcioleciu powstała podobna liczba pojazdów jak we wcześniej opisanym okresie kilkunastoletnim. Świadczy to o istotnym wzroście potencjału przemysłu motoryzacyjnego. W okresie tym korzystano z dwóch licencji (Warszawa, Jelcz-Karosa), ale starano się je rozwijać i modyfikować, a nawet przygotowano własne konstrukcje, w celu ich zastąpienia. 
    Były wśród nich pojazdy produkowane seryjnie oraz pojazdy prototypowe, które z różnych powodów nie doczekały się wdrożenia do produkcji. W przypadku niektórych pojazdów widoczny jest przebieg ich rozwoju w dłuższym okresie (np. Syrena, Warszawa, Star). 
    Podczas zbierania materiałów do tej książki natrafiałem na wiele rozbieżności, zarówno w zakresie szczegółów i danych technicznych, jak też w datach różnych wydarzeń. Starałem się więc dotrzeć do najbardziej wiarygodnych źródeł, aby informacje zawarte w tej książce nie zawierały błędów. 
    Opisy wszystkich pojazdów umieszczono w ośmiu rozdziałach, przyjmując układ chronologiczny. Samochody osobowe, autobusy i samochody ciężarowe zgrupowano dodatkowo w ramach poszczególnych „rodzin”. 
    W zamieszczonych opisach pojazdów zastosowano współcześnie używaną terminologię i układ jednostek SI. 
    Uzupełnieniem zamieszczonych opisów są ilustracje w postaci zdjęć, rysunków, schematów i wykresów. Wiadomo, że najcenniejszymi ilustracjami są oryginalne zdjęcia tych pojazdów, ale ich odnalezienie okazało się dość trudne. W porównaniu z książką dotyczącą lat 1947-1960 jest ich jednak znacznie więcej. W tym miejscu pragnę podziękować kilku osobom, które pomogły mi w kompletowaniu zdjęć do tej książki, a mianowicie: Włodzimierzowi Gąsiorkowi, Wojciechowi Karwasowi, Andrzejowi Nowosielskiemu oraz Irenie i Robertowi Steciom. Specjalne podziękowania kieruję pod adresem Arkadiusza Matlaka, który podjął się komputerowej obróbki ilustracji. 
    W celu zorientowania Czytelników w liczbie modeli ukazujących się w poszczególnych latach, na końcu książki zamieściłem spis przedstawionych w niej pojazdów, w układzie chronologicznym. 
    Mam nadzieję, że książka ta, stanowiąca kontynuację wcześniejszego opracowania z 1985 roku, zainteresuje szerokie grono Czytelników i przyczyni się do lepszego poznania dorobku naszych specjalistów w zakresie konstrukcji pojazdów. 
    Andrzej Zieliński 
    Bielsko-Biała, czerwiec 2007 r.
 Realizujemy wysyłki za pobraniem czyli płatność przy odbiorze
.Kontakt telefoniczny cały tydzień od 10.00 do 20.00 
Kontakt na dole aukcji w zakładce " O sprzedającym"